نرم افزار مدیریت کتابخانه

بسم الله الرحمن الرحیم

حتما آن را پیشنهاد می کنم از این محصول استفاده کنید. برای دریافت این محصول با ما تماس بگیرید: Research.moghimi@gmail.com یا با آی دی تلگرام بنده به آدرس Research_moghimi@ در ارتباط باشید

ماژول های زیادی قابل افزوده شدن به سیستم می باشد که کاربر می تواند در صورت نیاز با توجه به نیاز خود آن ها را اضافه یا کم کند.

۱-      ماژول اصلی سیستم که هسته کتابخانه بر روی آن سوار می باشد

۲-      ماژول تمامی کتابهای کتابخانه ملی ایران که با پرداخت هزینه می توان به سیستم افزود

۳-      همچنین ماژول اتصال اینترنتی به کتابخانه های سراسر دنیا و دریافت اطلاعات کتاب های آنها نیز از ماژول های دیگر قابل افزوده شدن به سیستم می باشد.

۴-      ماژول های دیگری نیز بنا به درخواست مشتری قابل افزوده شدن به سیستم می باشد.

داکیومنت شماره یک – آموزش کامل نرم افزار مدیریت کتابخانه دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) آجا

به سفارش مدیریت پژوهشی دانشگاه پدافند آجا

فصل صفر

بخش اول نصب سیستم

سیستم به صورت یکپارچه می باشد و برای هر سیستمی چه سیستم سرور(سرویس دهنده) و چه سیستم کلاینت(سرویس گیرنده) نیاز به نصب تنها یک برنامه می باشد.

با توجه به امکانی که برای سیستم وجود دارد می توان به صورت همزمان در چند کامپیوتر شروع به ثبت کتاب نمود. سپس تنها یک کامپیوتر را به عنوان سرور و باقی را به عنوان سرویس دهنده در نظر بگیریم.

با اجرای یکی از فایل های زیر که در سی دی مربوطه قرار دارد وارد بخش نصب نرم افزار می شویم.

1

فرایند نصب بسیار ساده می باشد و مانند تمامی نرم افزار های دیگر می باشد که از توضیحات بیشتر خودداری می کنیم

بخش دوم ورود به سیستم

پس از نصب نرم افزار، آیکن آن بر روی صفحه ظاهر می شود که با اجرای آن در هر کدام از کامپیوتر های سرور یا کلاینت صفحه لاگین نرم افزار اجرا می شود.

2

با ورود نام کاربری و رمز ورود، وارد صفحه اصلی نرم افزار می شویم.

3

در این قسمت با زدن دکمه تنظیمات شبکه می توانیم تعیین کنیم که از نرم افزار که بر روی این سیستم نصب شده به چه منظوری استفاده کنیم. آیا کامپیوتر حاضر سرور است و قصد داریم به سیستم های دیگرسرویس دهیم یا کلاینت است و قرار است از سرور سرویس بگیرد. با زدن دکمه تنظیمات شبکه کادر روبرو ظاهر می شود.

همانطور که مشاهده می کنید با توجه به حالتی که مد نظر است گزینه مورد نظر را انتخاب کنید. اگر قرار است کامپیوتر حاضر سرور باشد باید گزینه پیکربندی کامپیوتر سرور را انتخاب کنید. دقت کنید که نرم افزار به صورت پیش فرض کامپیوتر را سرور فرض می کند.

در غیر اینصورت گزینه پیکربندی کامپیوتر اپراتور را انتخاب کنید. مشاهده می کنید

در قسمت آدرس آی پی باید آی پی کامپیوتری که قصد دارید به آن متصل شوید را وارد کنید.

در قسمت نام کاربری نیز باید نام کاربری تعریف شده در پایگاه داده SQL Server را انتخاب کنید. کلمه عبور نیز باید مشخص شود.

 با زدن دکمه ثبت، اطلاعات ذخیره شده و می توانید از کامپیوتر سرور سرویس بگیرید

4

بخش سوم- معرفی محیط نرم افزار

نمایی از محیط نرم افزار پس از ورود به صورت مدیر را مشاهده می کنید. همانطور که در گوشه پایین سمت چپ صفحه مشاهده می کنید ، حالت ورود نرم افزار قابل مشاهده است. بجز حالت مورد نظر، حالات دیگری نیز برای ورود قابل تعریف می باشد که در بخش های آینده در خصوص آن صحبت خواهیم کرد.

نرم افزاربه صورت کلی شامل سه قسمت اساسی می باشد.

امور مربوط به کتاب ها

میز امانت

امور مربوط به اعضاء

باقی موارد حول این سه محور حرکت می کند.

اگر در ابتدای ورود به نرم افزار تنظیمات شبکه را طوری تنظیم کنید که کامپیوتر به عنوان کلاینت باشد، تنها بخشی که فعال می شود بخش مربوط به جستجو می باشد.

فصل اول تنظیمات پایه

پیش از صحبت در خصوص قسمت های اصلی نرم افزار باید برای یک بار کتابدار محترم از طریق گزینه تنظیمات، تنظیمات اصلی سیستم را انجام دهد. برای این منظور با رفتن به گزینه تنظیمات و سپس گزینه گروه های عضو کتابخانه، ویژگی های اصلی نرم افزار را تعیین و سپس شروع به استفاده از نرم افزار کنند.

5

با کلیک بر روی هر گروه، می توان تمام جزئیات آن را ویرایش و یا حذف کرد.

به جهت ایجاد و یا حذف و یا تغییر نام و تغییر کلمه عبور و اقداماتی این چنینی می توانید از گزینه تنظیمات کاربران در همان منوی پیش فرض اقدام کنید.

6

می توان تغییرات مورد نیاز را اعمال کرد. با کلیک بر روی هر کدام از اعضایی که لیست شده اند می توان جزئیات آنها را ویرایش کرد. سه سطح دسترسی در نظر گرفته شده است که تنها مدیر سیستم قادر به تخصیص دادن این سطوح دسترسی می باشد.

 

فصل دوم امور مربوط به اعضاء

ثبت، ویرایش ، حذف، جستجوی اعضاء، تعلیق در آوردن آنها ، از حالت تعلیق خارج کردن آنها و تمدید عضویت از بخش های اصلی این قسمت می باشد.

کار با نرم افزار بسیار ساده می باشد. بین هر قسمت از هر بخش می توان با کلید اینتر یا تب حرکت کرد.

7

کد عضویت کتابخانه به صورت دستی وارد می شود. با زدن دکمه شماره جدید می توانید توسط سیستم یک شماره دریافت کنید. دقت کنید که تاریخ پایان عضویت را حتما با فاصله از تاریخ شروع عضویت قرار دهید.  پس از ثبت کادر زیر نمایش داده می شود. دقت کنید که فیلد های ستاره دار را حتما وارد کنید وگرنه سیستم اجازه ثبت نمی دهد.

8

سیستم به گونه ای طراحی شده که بجز حروف خواسته شده هیچ حرفی را به عنوان ورودی برای فیلد های خود قبول نمی کند.

به منظور ویرایش و حذف اطلاعات ثبت شده از گزینه ویرایش در منوی امور مربوط به اعضاء استفاده می شود.

با وارد کردن شماره عضویت فرد مورد نظرو جستجوی وی، اطلاعات مربوط به وی نمایش داده می شود. می توانید وی را با استفاده از دکمه حذف حذف نموده یا وی را ویرایش کنید.

در صورتی که قصد ویرایش اطلاعات را داشته باشید ، با زدن دکمه مربوطه کادر ویرایش برای شما فعال می شود و در آن می توانید به ویرایش اطلاعات بپردازید سپس با زدن دکمه ثبت اطلاعات ذخیره می شود.

9

(از/ به) تعلیق درآوردن عضویت

به منظور تعلیق کردن یا از حالت تعلیق درآوردن اعضاء نیز از گزینه مربوطه در منوی امور مربوط به اعضاء استفاده می شود. دلیل استفاده از حالت تعلیق این می باشد که ممکن است عضوی به علت دیرکرد معلق شود، در این صورت می توان وضعیت تعلیق وی را مدیریت کرد. این کار توسط گزینه (از/به) تعلیق درآوردن اعضاء انجام می شود.

10

تمدید عضویت

هر کاربری برای مدت خاصی عضو تلقی می شود. پس از آن مدت باید توسط کتابدار چک شود که آیا واجد شرایط دریافت کتاب می باشد یا خیر. همچنین ممکن است کتابدار درخواست مبلغی بابت عضویت جدید وی داشته باشد. در این صورت است که سیستم پس از بازه مشخص شده ، عضویت فرد را به حالت تمام شده در می آورد و برای خارج شدن از این حالت باید گزینه تمدید عضویت را کلیک کرده و عضویت فرد را برای یک  دوره زمانی جدید تمدید کرد.

جستجوی سریع

با کمک این پنجره قادر هستید به راحتی فرد مورد نظر را با وارد کردن قسمتی یا همه نام خانوادگی وی به سرعت پیدا کنید. برنامه طوری نوشته شده که با وارد کردن قسمتی از نام فامیل وی نیز فیلترینگ انجام شود.

فصل سوم امور مربوط به کتاب

در حالت کلی ثبت کتاب، ویرایش و حذف و جستجوی آن اهداف این بخش می باشد.

به منظور ثبت کتاب دو حالت مختلف در نرم افزار تعبیه شده است. اول حالت دستی می باشد و در صورتی نیاز به این حالت پیدا می شود که نتوان اطلاعات کتاب مورد نظر را از ایزو بانک کتابخانه ملی ایران بازیابی کرد حال به هر دلیلی مانند نداشتن رده بندی کنگره و کد کتابشناسی ملی یا انتشارات داخلی و … .

11

به اینصورت که اطلاعات تگ فرمت کتاب مورد نظر را از سی دی ایزو بانک بازیابی می کنیم و با قرار دادن درمکان مربوطه و زدن دکمه شروع تمام اطلاعات به صورت اتوماتیک در مکان های مربوطه جانشانی می شود.

کتابها به کمک رده بندی کنگره بازیابی می شود به همین دلیل در قسمت آخر صفحه به صورت دستی رده بندی کنگره باید وارد شود.

به منظور افزایش سرعت جستجو و دقت کار، هشت کلمه کلیدی در سیستم به عنوان لیست موضوعی در نظر گرفته شده است که به افزایش دقت کاربر در یافتن کتاب مورد نظر وی کمک می کند. دقت کنید که هر چه بیشتر لیست کلمات کلیدی پر شود و به عدد هشت نزدیک تر باشد دقت جستجو بالاتر می رود.

سیستم به صورتی طراحی شده که می توان تعداد نسخه خاصی از یک کتاب را بجای وارد کردن هر باره هر نسخه وارد کرد. در اینصورت به راحتی می توان عملیات ذخیره و بازیابی اطلاعات و امانت را انجام داد.

حالت ورود اطلاعات به صورت دستی نیز بسیار ساده می باشد که از شرح جزئیات آن خودداری می کنیم تنها ذکر این نکته مهم می باشد که پنج کلمه کلیدی و سه کلمه موضوعی در سیستم تعبیه شده است که در جستجوی پیشرفته سیستم مورد استفاده قرار می گیرد و هر چه بیشتر وارد شود جستجو دقیقتر می باشد.

دقت کنید که پس از ثبت کتاب، سیستم به صورت خودکار یک کد مخصوص به کتاب مورد نظر می دهد. ما نام این کد را کد ویژه کتاب نامیده ایم. کاربر استفاده کننده از سیستم می تواند توسط این کد و یا به کمک کد کنگره کتاب خود را از کتابدار درخواست دهد و کتابدار محترم نیز به کمک این کد ها قادر به بازیابی کتاب مورد نظر می باشد.

ویرایش و حذف کتاب

این گزینه نیز مانند ویرایش و حذف کاربر می باشد.

به منظور ویرایش اطلاعات کافیست از منوی مربوطه در قسمت میز امانت، کد کتاب مورد نظر را وارد کرده و کلید جستجو را فشار دهید. در صورتی که کتابی موجود باشد اطلاعات کتاب مورد نظر در صفحه ظاهر می شود.

با زدن کلید ویرایش می توانید اطلاعات کتاب را ویرایش کرده و ثبت کنید. همچنین به جهت حذف کتاب می توانید دکمه حذف را کلیک کنید.

 12

 جستجوی سریع

به منظور جستجوی سریع کتابها می توانید از گزینه جستجوی سریع استفاده کنید. این مورد برای کتابدار بسیار مورد نیاز و حیاتی می باشد. کافیست قسمتی از عنوان کتاب و یا کد آن را وارد کنید تا اطلاعات نمایش داده شود.

13

میز امانت

به منظور امانت دادن کتاب به پرسنل مورد نظر ، بازگشت کتاب و تمدید آن می توانید از این منو استفاده کنید.

امانت کتاب

امانت کتاب به دو صورت انجام می شود. یا به کمک کد ویژه کتاب و یا به کمک رده بندی کنگره کتاب

امانت با کد ویژه کتاب

برای این منظور کافیست در کادر مربوطه اطلاعات مورد نظر را وارد کنید و کلید اینتر را بزنید. به عنوان مثال با وارد کردن کد عضویت کتابخانه و زدن کلید اینتر، اطلاعات عضویت فرد مورد نظر به همراه وضعیت های مختلفی از وی نمایش داده می شود. پس از چک شدن تمام وضعیت ها، در صورتی که قادر به دریافت امانت باشد در قسمت مربوطه عبارت می باشد نمایش داده می شود. حالات مختلفی نیز وجود دارد که در صورتی که ارضاء نشوند، سیستم اجازه ثبت نمی دهد. به عنوان مثال اگر کارت فرد منقضی شده باشد یا

14

با زدن کد ویژه کتاب در مکان مربوطه و زدن کلید اینتر، تمام اطلاعات کتاب مورد نظر نمایش داده می شود. تنها گزینه ای که نیاز به توضیح دارد تاریخ امانت پیشین کتاب حاضر می باشد که تاریخ آخرین باری که فرد مورد نظر کتاب خاص را دریافت کرده و آن را تحویل داده است را نشان می دهد. کتابدار مورد نظر می تواند با استفاده از این مورد چک کند که اگر فرد مورد نظر کتاب را به امانت برده و دوباره قصد دارد به امانت ببرد، در صورت نیاز مانع این کار شود تا باقی اعضاء نیز توان استفاده از کتاب را داشته باشند.

بعلاوه سیستم به صورت اتوماتیک تاریخ برگشت کتاب را با توجه به تنظیمات اطلاعات پایه خوانده و تاریخ تحویل کتاب را نمایش می دهد.

همین شیوه امانت اما با وارد کردن کد کنگره کتاب مورد نظر نیز در منو مربوطه گنجانده شده است که از صحبت در مورد آن خودداری می کنیم.

بازگشت کتاب

وقتی عضو کتابخانه کتاب را تحویل گرفت، باید آن را برگرداند. برای این منظور از منوی مربوطه با زدن دکمه بازگشت کتاب وارد قسمت مربوطه می شویم.

15

با وارد کردن کد عضویت کتابخانه و زدن دکمه اینتر، اطلاعات فرد به همراه کتابهای امانت داده شده وی نمایش داده می شود.

حال در صورتی که  عضو مورد نظر قصد تحویل هر کدام از کتاب ها را داشته باشد کافیست بر روی کتاب مورد نظر دو بار کلیک کنید تا اطلاعات آن نمایش داده شود. حال کافیست دکمه ثبت را بزنید تا کتاب برگردانده شود.

تمدید کتاب

ممکن است کاربر قصد داشته باشد کتاب خاصی را پس از اتمام مدت امانت دوباره تمدید کند. برای یک دوره محدود می توانیم این کتاب را برای وی تمدید کنیم.

14

جستجوی کتاب

تمام کتاب های ذخیره شده در سیستم باید قابل بازیابی باشد. برای این منظور از منوی جستجو می توانید به دو حالت کتاب ها را مورد بازیابی قرار دهید. اگر در سیستم به صورت اپراتور وارد شوید تنها قادر به جستجوی کتاب می باشید. جستجو ها به دو صورت می باشد

17

جستجوی ساده

جستجوی ساده تنها حول سه پارامتر انجام می شود. پارامتر اول برابر عنوان یا بخشی از عنوان کتاب می باشد. پارامتر دوم برابر نام نویسنده یا بخشی از آن می باشد و پارامتر سوم برابر موضوع می باشد. دقت کنید که تمام این سه حالت به صورت OR عمل می کند. یعنی اگر برای هر یک از این موارد در پایگاه داده مقدار باشد، آن مقدار به عنوان خروجی نمایش داده می شود.

با دو بار کلیک بر روی هر کدام از مواردی که در جستجو نمایش داده شده است می توانید جزئیات آن را مشاهده کنید.

18

جستجوی پیشرفته

اگر کاربر قصد  دارد به صورت پیشرفته به بازیابی کتاب مورد نظر خود بپردازد، می تواند گزینه مورد نظر را از منو انتخاب کند. تمام موارد کاملا ساده می باشد و از ذکر جزئیات آن خودداری می کنیم.

گزارشات

گزارشات متنوعی در سیستم گنجانده شده است که برخی از آنها به قرار زیر می باشد

۱-گزارشات مربوط به اعضای کتابخانه

۲-گزارشات مربوط به میز امانت

-گزارشات مربوط به رویداد های کتابخانه

گزارشات مربوط به اعضای کتابخانه

خود این گزارش شامل مواردی می شود از جمله نمایش لیست اعضای دیرکرد دار و گزارش پیشرفته ای از وضعیت اعضاء کتابخانه

19

امکان ذخیره و پرینت تمام اطلاعات در محیط اکسل وجود دارد. تمام موارد فارسی می باشد و از ذکر جزئیات آن ها خودداری می کنیم

گزارشات مربوط به میز امانت

در این مورد نیز گزارشات مناسبی در نظر گرفته شده است از جمله کارکرد مدرک و کارکرد آماری کل مدارک کتابخانه و همچنین لیست کل امانت های کتابخانه از موارد دیگر می باشد. یکی ازمهمترین این فرم ها کارکرد آماری کل مدارک می باشد که تمام جزئیات حال حاضر کتابخانه را به نمایش می گذارد. این گزارش به صورت تفضیلی تمام اطلاعات مورد نیاز برای دادن بیلان کار به مقامات بالاتر را فراهم می کند.

 20

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ من را به ایمیلم ارسال کن